|
||||||||
Grant Peebles is een van oorsprong uit Tallahassee, Florida afkomstige singer-songwriter, en hebben we reeds een paar jaartjes in ons vizier hier bij Rootstime. Na een langere periode geleefd te hebben op een tropisch eilandje voor de kust van Nicaragua, reisde hij via de nodige omzwervingen naar Austin, Texas. Hij was toen de veertig al even voorbij, maar dat belette Grant niet om de stap in de muziekwereld te wagen en de podia te trotseren. Grant Peeples maakt inmiddels al een aantal jaren uitstekende albums. Peeples omringt zich dit keer niet met vrouwenstemmen, maar de songs op het nieuwe album zijn wel allemaal geschreven door vrouwelijke muzikanten. Knap geproduceerd door Gurf Morlix. Grant's songs hebben wat van de muziek van John Prine vinden we. Maar ook qua stijl ligt zijn muziek in de countryhoek met Willie Nelson als voornaamste invloed. Dat komt ook door het feit dat de zang van Grant erg op die van Willie Nelson lijkt. Hij is een even trefzekere verhalenverteller en hanteert ook dat soort droge humor om zijn schilderijtjes van de Amerikaanse samenleving neer te pennen, en die samenleving is in verval, zo blijkt meer dan eens op zijn vorige platen. Zijn poëtische songs zijn zonder uitzondering sterk en met de hulp van Morlix is ook "Bad Wife" weer een prachtige cd geworden. Sinds hij met Gurf Morlix als producer begon samen te werken, heeft Grant's carrière een boost gekregen en Morlix schijnt na zijn werk met onder meer Lucinda Williams, Ray Wylie Hubbard en Mary Gauthier nu ook de mentor van Grant Peeples te blijven, want niemand anders als Morlix, weet steeds de perfecte sfeer te creëren waarnaar Grant Peeples' nummers naar vragen. Zijn debuut "It's Later Than You Think" maakte in 2008 al dadelijk behoorlijk wat indruk op ons, zo ook waren "Prior Convictions" (2012), "A Congress Of Treasons" (2016), "Settling Scores, Vol. II" (2018) vooral uitstekende albums, hetgeen we ook meteen kunnen zeggen van zijn nieuwste album, "Bad Wife", waarmee herdacht wordt dat het dit jaar 100 jaar geleden is dat vrouwen in de VS stemrecht kregen. Vrouwen, denkende aan Ruthie Foster, Sarah Mac, Eliza Gilkyson, en zovele anderen hebben altijd een belangrijke rol gespeeld op Grant's albums, maar dit keer schitteren de vrouwen als singer-songwriters, want elk nummer werd geschreven door een andere vrouw, waaronder Carrie Elkin, Eliza Gilkyson, Ali Holder, Dayna Kurtz, Rebekah Pulley, om er een paar te noemen. Ook op "Bad Wife" laat Grant Peeples weer horen dat hij binnen de Amerikaanse rootsmuziek een bijzonder breed palet kan bestrijken door toedoen van deze vrouwelijk bevriende singer-songwriters. Het album maakt eerder een spaarzame start met het sobere "Crying Out", van de uit Austin afkomstige countryzangers Carrie Elkin, waar kalme percussie en zacht gitaarspel de expressieve zang van Peeples aanvullen, en "3:52 a.m." volgt met een donkerdere geest van bijna Americana gothic ideeën en valt op door een vlijmscherpe gitaarsolo. Verderop profiteert "Iris" van wendbare gitaarlijnen in de verstilde, emotionele setting, terwijl de titeltrack "Bad Wife" met de elektrische gitaar van Morlix en het orgel van Red Young voor meer leven zorgen in deze toch dramatische song. Dit nieuwe album is feitelijk een plaat waar elk nummer zijn eigen rijke texturen uitstraalt, zoals het door Alicia McGovern geschreven "Keep Trying" waarin tal van invloeden van Guy Clark weerspiegelen, en waarbij de melodie en achtergrondzang heel subtiel samengaan. Dichter bij het einde horen we het met akoestische gitaar gedreven, zacht folk rockende "Rich Man" en "Market Town" sluit af met levendige vertellingen waar een accordeon een grote bijdrage levert aan dit unieke project. Naast de schitterende ballad "Venezuela" van Dayna Kurtz is een ander hoogtepunt op dit album, Peeples versie van Eliza Gilkyson's "Unsustainable" met Grant zelf op gitaar en zang, Gurf Morlix op gitaar, bas en achtergrondzang, Rick Richards op drums en Lee Elders op viool. Gilkyson schreef dit nummer in 2008, maar Grant hoorde het pas op een show die hij in 2015 voor Eliza in Jacksonville opende. Dit nummer krijgt hier eender een jazzy uitvoering, met mooi akoestisch gitaarspel en Willie Nelson achtige zang, al is de melodie bedrieglijk, speels ironisch, en de boodschap donker. Zijn kijk op dit nummer behoudt zijn grillig standpunt over uit elkaar gaan, of misschien toch bij elkaar blijven. Zo is het album een hele verzameling van liedjes van vrouwen, geïnterpreteerd door Peeples die door de tijd heen op een bepaalde manier tot elk liedje werd aangetrokken. Beschouw "Bad Wife" als een concept album, maar dan wel van het hoogste kaliber. Met de hulp van Gurf Morlix zorgde Grant Peeples voor een vrij ingetogen album, maar opnieuw voor een zeer sterke release, langzaam maar zeker weet deze singer-songwriter zijn naam tussen de grootsten van het genre te plaatsen.
|
||||||||
|
||||||||